7.3.09

LET'S GO TO REHAB!


This post will mainly be in Swedish 'coz it will be stuffed with strange terms & that for me is a tough one in English. But I'll take a short blog break 'coz I'm experiencing abstinence syndromes since I've not been kissing the destruction lately (more than 2 months now). It kills me & I don't want to be killed so I'll focus on the howtosurvive-part. Back next saturday!
*KIZZÄZ*.


Kommer att ta en liten blåggilajnenpaus för att checka in på rehab. *ÅKEJJASKÅJJABAH* men ungefär, nästan, ändå. Detta är den korta, sanna sagan om vafan som händer med mig: Jag är ruggigt beroende av destruktivitet. Lukten av grillad korv från nybränd hud. Skärpan mot skinnet när kniveggen öppnar upp för det röda. Chipssmulor i hela min säng. Äckel & illamående när jag hetsförgiftar mig med nikotin, trots att jag skyr cigg - just därför, vill jag poängtera. Just därför. Jag är beroende av att skada mig själv - eller månne föremål i min omgivning (många pallar har döden dött i min närhet) - för av någon sjuk anledning är det som tigerbalsam på det onda i den s.k. själen. Jag hatar att jag älskar det så, för nu har jag inte kysst destruktiviteten på mer än 2 månader & jag blir skogstokig. Min naiva uppfattning var att fysiskt beroende kan medföra grava abstinensbesvär, men att psykiskt beroende inte innefattar någonting 'mer' än klassisk abstinensvånda (även om bara det kan vara ett nog hårt slag för att leda till en sovplats under jord). Jag hade fel.

Det är ett psykiskt beroende jag & mitt sargade psyke skapat, & detta psykiska beroende har givit mig följande abstinensbesvär (som i samtliga fall är som mest påtagliga desto värre jag mår för stunden):

  • Minnesproblem. Glömmer främst bort ord & den korrekta stavningen ord har (med gammalt MVG i svenska i bagaget märker jag det tydligt). Kan även vara problematiskt att föra en konversation när jag upplever djup ångest, ty hur konversationen påbörjats & vad den handlar om kan jag ha glömt bort efter 26 sekunder. Lyckades även glömma bort vilket år det är, under den abstinensattack som drabbade mig värst.
  • Dissociativa känslor. Som om jag inte finns, som om musiken jag lyssnar på kommer från en annan dimension för att den inte känns att vara 'här'. Som om jag inte känner igen Tåmmpi när jag ser på honom. Overklig verklighet.
  • Koncentrationssvårigheter. En kväll var det ytterst krävande att läsa en ynka ruta i en Kalle Anka-tidning & samtidigt ta till mig vafan rutan gick ut på.
  • Hallucinationer. Dels mina hypnagoga/hypnapompa hallucinationer (som jag dock kan drabbas av ändå, men aldrig förr i denna utsträckning!). En morgon vågade jag inte somna om för att jag var gång jag försökte falla i dvala stördes av hallisar & ju värre jag mår, desto värre blir dom & natten innan hade jag besökt helvetet så - nej tack! Dels mildare hallucinationer i vaket tillstånd, så som pulserande möblemang, en snurrande glödlampa & ett tak som rörde sig fram & tillbaks.
  • Ångest. Givetvis. Med svårigheter att andas & andra godsaker det innebär.
  • Vanföreställningar. Dock av det milda slaget, tack & lov. D.v.s. jag tänker en fullkomligt orimlig tanke som jag går på - blir lurad av mig själv. Detta varar dock under fåtalet sekunder. Exempel: Jag tror att jag är osynlig & död. Tåmmpis tak är gjort av snö & kommer att rasa in.
  • Aggressiva impulser. Purknar lätt till & går runt & randomslår & sparkar på tingestar.
  • En 'galen' känsla. Svår att beskriva. Men som om hjärnan bara blir tok. Det mest smärtsamma med detta abstinenstillstånd.
  • & lite till & lite annat & lite mer.
På en sida om pillerabstinens - är dock ej det jag har - finns bl.a. symtomet "Brist på sinne för humor". Det är humor! Hur som havrefras. Kommer att fokusera på att läka denna skit den närmsta veckan så jag återkommer till min blåggilajnen nästa lördag om jag fortfarande lever då. Men jag satsar väl typ på det..
*PÖSSIS*.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Hang in there!

Pussa.

Anonym sa...

Förstår delvis vad du menar. Att hamna där kanske tar bort det där självdestruktiva just för stunden. Vet inte hur det ser ut för dig, men man har inte tid att skada sig själv under tiden man ligger där, det har inte jag i alla fall. Utan bara sitta i sällskapsrummet och kolla på alla andra psykopater tar upp all tid.

a sa...

*kommer sakna*
*är en tönt*
*använder asterisker*

will be waiting.
ta hand om dig; på ett mjukt, varsamt, kärleksfullt sätt.

Skinhead Barbiedoll sa...

Miranda O.:
Hänger hittills =)

Anonym:
Uppehåller mig dock itne på ett psykhem, gillar verkligen inte sådana platser =( Men jag satsar på det rehabiliterande som finns runt om mig, sådant som fungerar (vilket inte vård med bäddplats gjort för mig). Hoppas att det går åt rätt håll för dig, det är ju ett helvete..

Galatea:
Du måste ju vara världens finaste tönt :)

Anonym sa...

Usch!,önskar att man kunde dela din börda,hoppas din sol skiner i morgon.

FLI sa...

jag tror på dig! att du kommer klara det tillslut

Anonym sa...

Trots din utförliga lista över din för tillfälligt dysfunktionella vardag, har jag ändå en slags känsla av att du klarar dig ur detta fint, till slut. Dom flesta med liknande problem (för det är ju uppenbarligen ett/flera problem...) har ingen blekaste aning om att dom ens har problem, så där ligger du ett långt steg före. Du är trots det hela, väldigt närvarande och medveten om din status. Kämpa på, kämpa på!!

Ps. Ett tusenbitarspussel funkar alltid som tidsfördriv, för en relativt (!) oproblematisk tönt som jag. Bara ett tips. Ds.

Anonym sa...

Ida är klok - pussel is the shit. och själva verket krävs det ingen kocentration, det kräver tur. annars kan du typ organisera saker, typ en skivsamling eller strumplådan. alla papper i alla pärmar. orgnisera är faktiskt bättre än pussel. man inbillar sig liksom att man har kontroll, och det har man ju också, till viss del.

and yeah, I forgot about the English again..

Anonym sa...

Håller alla tummar och tår för att du härdar ut, och att du kommer tillbaka ännu starkare efter varje svår tid du går igenom! ^^

Anonym sa...

du you have a myspace account?

Anonym sa...

Aw, ta hand om dig! *kraaam*

Anonym sa...

allt jag kan tänka på är hur smärtsamt detdär hjärtat måste vara...

Anonym sa...

:*

Anonym sa...

Jag blir så ledsen när jag läser att du mår dåligt. Hoppas att du tar dig ur det här och fortsätter att bli bättre. Pöss pårej.

Ljuva duvan sa...

kommer sakna din blogg pussgurkan.

verifieringsord: disaster

the irony!

Mika'el sa...

Störigt fan. Jag hatar oftast personliga bloggar, men den här följer jag varje dag. Hoppas allt löser sig, du är värd det! /Micke

Anonym sa...

Jaha, hur f-n kommenterar man något sånt här då? Lycka till, typ?

Anyway, jag ska lyssna på That'll Do Nicely med Bad Manners. Åånly fåårr joo.

Anonym sa...

Vet inte om du menar att du ska lägga in dig eller att du ska fundera en massa och rehabilitera dig på egen hand, men jag hör av mig till dig imorgon foxy! It sucks to feel bad. It sucks to miss destructive behavior.

schmut sa...

du har aldrig varit på dbt? för en del verkar det fungera som hjälp till självhjälp. för andra fungerar ett kontrollvansinne.
du hittar nog din röda linje tids nog.

och ja, detta inlägg gör mig än mer säker på att jag och Anso måste ha gjort en bebis på fyllan någon gång. ja, det eller så är vi alla 3 syskon.

Anonym sa...

Hoppas verkligen att också du ska få må bra snart snygging!

Anonym sa...

Inte för jag vet riktigt vad man ska skriva men... Du betyder iallafall & jag (som resten av komentörerna) bryr mig & det skaver att höra att du mår såhär!
hörs & SES bruden!! PözZAah!!

Psykbryt sa...

Kommer sakna och vänta. Puss

Fiction sa...

Jag känner att det känns ganska fjuttigt att kläcka ur mig typ "krya på dig", men mina tankar är med dig ändå. Håller tummarna för dig. Som Ida sa så är du ju ändå medveten om ditt tillstånd. Det borde väl räknas en hel del? Eller? Och pussel ÄR terapi :P Håller med om den.

Hoppas man ser mer av dig snart.

Anonym sa...

Min hud reste sig i givakt av rysningar när jag läste det här. Men samtidigt har du kommit en bit på vägen bara genom att dels inse att du behöver hjälp - och att du gör nåt åt det. Nåt som inte har med [Ont] att göra.

Sår på kroppen läker av sig själv. Men det inuti måste man själv attackera med plåster och bakteriedödande medel.

Sen blir det ett ärr (förhoppningsvis) som inte fick dig att blöda ihjäl. Bara att minnas att du överlevde dig själv...!

Anonym sa...

<3

Anonym sa...

Take a brake as long as you want, and do what you feel you need to do to solve this. And the spring is coming around, and hopefully the sun too, so maybe that can help even just a little bit.

I'm rooting for you!

Skinhead Barbiedoll sa...

Anonym:
Fortsätter jaga solsken!

FLI:
Jag hoppas det, tror det oftast, ibland inte. Men jag är så jävla envis så varför skulle jag falla på mållinjen? Men ändå.. Läskigt är det.

Ida:
Ja, läkare & psykologer har alltid sagt att jag har så god sjukdomsinsikt & det tror jag hjälper mig mycket.. eller jag VET. Så det är ju ett enormt plus för mig när jag ska lösa detta. Fast hela denna skit känns som ett pussel :D Försöker pussla ihop saker & tankar & sanningar & ujuj som det snurrar.

Prinsessan av Sylt:
Organisera är fan trevligt. Min skivsamling är superhullerombullerså kanske borde ge mig på den..

GodIsDead:
Tack för hållda tummar & tår =) Kämpar på!

Anonym:
Nein.

KRAM PÅ ER ALLA!

*SVARAR PÅ RESTEN SENARE*

Anonym sa...

Kikar in med en kram o för att säga att jag saknar dig! *kraaam*

Skinhead Barbiedoll sa...

Incka:
*MEGAKRAM*.

jessica:
Nejrå, bara *MYSMYS*. Sen ser det värre ut än det var.

terre:
x*!

Kim:
Satsar på det! :)

OSTFRALLATILLERALLA!

*SVARAR PÅ RESTEN SENARE*

ochjagba sa...

puss baby

Anonym sa...

You know we love you, Barbiedoll, and we've missed you. A lot. Hang in there - and come back soon :) Lots of love from Kalmar.